Journey Of Love



zafirahjamaludin
Instagram · Twitter



Salam

Manusia
Selamat Datang ke teratak usang ini, moga yang baik dijadikan pedoman, yang buruk dijadikan teladan.

SMS

NUKILAN
· Student Masscomm


KEGEMARAN


Kisah Cita-Cita
Monday 27 April 2015 | Posted by Zafirah | 1 comment{s}
Assalamualaikum.



Hari ini aku nak berkongsi sedikit cerita tentang Cita-Cita. Bukan Cinta ye anak-anak.

Kalau ikut kisah diri aku, masa kecik-kecik dulu dalam umur 7-10 tahun macam tu, well, biasalah, kanak-kanak sebaya kebanyakannya aku cuma ada 3 cita-cita ja, kalau tak doktor, cikgu, kalau tak cikgu, polis. Dalam kes aku pulak, aku nak jadi seorang Doktor.

Kenapa?

Sebab jadi doktor best, dapat tolong orang sakit, dapat pakai jubah putih, dapat dengar dup dap dup dap jantung orang, fuhh best giler. Betapa mulianya seorang doktor.

Bila aku dah besar, baru aku sedar bahawa menjadi seorang doktor sangat SUSAH. Aku dah la tak pandai mana pun, pandai sikit je. Takut dengan darah dan jarum pulak tu. Takde langsung part dalam diri aku ni sesuai untuk menjadi doktor, so aku pun lupakan impian itu.

Ketika berumur 11-12 tahun, aku sangat obses dengan drama Hong Kong. Agak-agak korang aku nak jadi apa masa tu?????

PAKAR FORENSIK.

HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Bila ingat balik memang tak boleh blah, aku asyik berangan yang aku ni pakar forensik hampir di mana-mana sahaja. Feeling macam misteri adventure gituw, haha segan pulak aku nak cerita apa yang aku buat untuk mendalami watak sebagai seorang pakar forensik dulu, apa yang penting, aku dah lama lupakan hasrat nak jadi pakar forensik. Memang sangat tak sesuai dengan aku sebab aku ni penakut orangnya, ajet ajet berani ja pandai. Sobs.

Bila aku masuk sekolah menengah berasrama, aku sentiasa dikelilingi radio atau walkman. Aku merupakan seorang pencinta muzik dari dulu, dan sampai sekarang, aku masih lagi mencintai dunia muzik. Setakat lagu korea dan omputih, semuanya ada dalam genggaman aku tau hahaha. Lagu Melayu, em, aku, em, aku, well, ok kita move on.

So agak-agak masa ni apa cita-cita aku?
Penyanyi? No.
Penulis lirik? No
Komposer? No
DJ Radio? YESSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

Dulu aku banyak kali practice depan laptop dalam bilik, acah acah jadi DJ cakap pung pang pung pang, then bila masa untuk lagu dimainkan, aku bukak la lagu pakai laptop, siap pakai headphone lagi kasi feel gitu. Tapi, aku buat masa family aku takdak kat rumah la mek, segan, takut diorang fikir aku meroyan tak tentu pasal , dah satu hal pulak nak kena explain.

And to be honest,  masih ada lagi tersemat cita-cita itu dalam hati aku. Kalau diberi peluang, memang aku nak sangat jadi DJ radio. Seronok dapat mendengar lagu, mendengar masalah orang, berkongsi pengalaman dan pengetahuan dan macam-macam lagi. Aku ni pulak jenis yang suka bercerita, so faham-faham je la hahaha.

Akhir sekali, bila aku masuk je ke UiTM Alor Gajah 3 tahun lepas, ada satu pekerjaan yang berjaya memancing minat aku. Jeng jeng jengg.

Aku nak jadi Journalist a.k.a Wartawan.

Tapi, bukan yang muncul di depan TV tu, aku ingin menjadi seorang wartawan di belakang tabir. Kalau nak cerita detail, memang sampai malam tak sudah. Banyak sebab kenapa dan mengapa aku jatuh cinta pada wartawan ni, nanti kalau panjang umur, murah rezeki InshaAllah aku akan ceritakan di blog ini.

Rasanya semua orang mempunyai cita-cita bukan?Mak aku selalu cakap, kalau tak ada cita-cita, tak guna belajar setinggi mana pun, sebab tak ada apa yang kita impikan dalam hidup. Walau susah mana pun halangan untuk mencapai cita-cita yang kita impikan, walau sejauh mana pun jalan untuk kita lalui dan walau seberat mana pun beban yang kita pikul demi untuk mendapatkan cita-cita tersebut.

Usahlah berputus asa.

InshaAllah kita akan berjaya. Kalau tidak berjaya sekalipun, tiada apa ynag rugi dengan mencuba. Allah tahu apa yang terbaik untuk kita, sesungguhnya Dia Maha Mengetahui.

So, awak, awak, awak, dan saya.
Moga Berjaya !

Salam Sayang.

Labels: ,