Journey Of Love



zafirahjamaludin
Instagram · Twitter



Salam

Manusia
Selamat Datang ke teratak usang ini, moga yang baik dijadikan pedoman, yang buruk dijadikan teladan.

SMS

NUKILAN
· Kenapa awak tiba tiba berubah?
· Seminggu yang sibuk.
· Result MUET
· Pendengar Yang Baik
· Segmen Blogwalking & Give Away By Kisah.Si.Gadis.Leo
· Dinner Terakhir
· 3 Perkara Yang Tak Perlu Kita Fikirkan
· 'Kampung' sekitar Eropah
· Kisah Cita-Cita
· Student Masscomm


KEGEMARAN


Menjadi Diri Sendiri
Thursday 28 May 2015 | Posted by Zafirah | 5 comment{s}


Assalamualaikum.

Alhamdulillah, aku masih lagi dipanjangkan umur, diberikan kesempatan olehNya untuk mengupdate blog ini, syukur......
Entry kali ini aku ingin berkongsi sedikit cerita berkenaan 'Menjadi Diri Sendiri' dari perspektif aku yang serba kekurangan ini dengan korang semua.

Ok, cuba bayangkan situasi ini dalam minda masing-masing.
Beberapa orang pelajar perempuan di sebuah sekolah menengah X memakai stokin pendek di bawah aras buku lali di dalam kawasan sekolah, dimana perbuatan berikut dilarang sama sekali. Bila Ustaz/Ustazah tanya kenapa berbuat demikian, begini jawapan mereka.

"Sekurangnya kami tak fake, macam sesetengah student tu pakai labuh semua tapi sebenarnya hati busuk, mulut macam longkang, apa guna?"

Sama juga seperti situasi macam ini,

Aminah *bukan nama sebenar* selalu tegur orang secara direct tanpa memikirkan perasaan orang lain. Apabila ditanya sebabnya,

"Inilah aku, aku taknak jadi fake, apa yang aku perlu cakap aku cakap je terus straight forward"

Persoalannya sekarang, apa itu 'Menjadi Diri Sendiri'?

Menjadi diri sendiri dengan mengikut kata hati sendiri 100% tanpa mempedulikan pandangan orang ? ataupun menjadi diri sendiri mengikut suasana dan norma yang sepatutnya kita tuju walaupun ia bukan 100% dari hati kita sendiri?

Ya, aku tahu kita semua sudah tentu ingin menjadi diri sendiri.... tetapi dalam masa yang sama, kita ada peraturan yang perlu kita ikut, kita ada hati yang perlu kita jaga dan yang paling penting, kita ada akidah yang perlu kita pelihara, bukan?

Ramai orang sekarang salah faham dengan istilah 'Menjadi Diri Sendiri' sebenarnya, well bagi aku lah. Allah SWT ciptakan kita semua, berbeza tahap fizikal dan mental. Jadi, terpulang kepada kita bagaimana untuk kita membimbing kedua-dua aspek tersebut dalam mencapai keredhaan Dia, bukan semata-mata untuk kepuasan hati kita sahaja.

Menjadi diri sendiri itu perlu, tetapi mestilah tidak menidakkan suruhan agama dan undang-undang negara semata-mata untuk menjadi diri sendiri. Tidak guna kalau kita kata kononnya menjadi diri sendiri, taknak hidup dalam kepura-puraan segala kalau Allah SWT tidak redha. Seronokkah kita?Bahagiakah kita?Okay mungkin di dunia ya, tetapi bagaimana dengan akhirat?

Ini semua hanya pendapat aku semata-mata. Bukan apa, aku penat dan lelah tengok orang sekarang buat dosa secara teranga-terangan seperti ber'couple', ber'free hair', dan macam-macam lagi dengan tiket, 'Menjadi Diri Sendiri' What the fish. Tak masuk logik akal langsung.

Cubalah sebelum mengeluarkan apa-apa statement itu, fikir dulu teras agama. Ini tak, fikirkan diri sendiri semata-mata. Allah.....sedih aku tengok. Kita semua keluarga sesama Islam, kalau kita tidak saling menasihati antara satu sama lain, siapa lagi? Orang kafir gelak je tengok gelagat orang Islam yang dah tak rupa Islam. Nau'zubillah.

Sama-sama lah kita menuju ke arah kebaikan. Moga kita semua berjaya menjadi diri sendiri yang diredhai Allah SWT.
Amin Ya Rabb.

Salam Sayang.

Labels: ,